Weekje genieten - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Mandy Drabbels - WaarBenJij.nu Weekje genieten - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Mandy Drabbels - WaarBenJij.nu

Weekje genieten

Door: Mandy Drabbels

Blijf op de hoogte en volg Mandy

20 Juni 2016 | Malawi, Blantyre

De week vakantie is alweer aangebroken. De ene helft van de week zitten we aan Malawi lake en de andere helft zitten Elke, Maud, Evi, Wendy en ik in Zambia waar we op safari gaan.

De vakantie begint al met een overnachting in Doogle lodge. Vanuit daar reizen we de volgende dag door naar Senga bay. Het is een lange rit vooral omdat we voor de bus vertrekt al 3 uur in de bus zitten te wachten. Maar we hebben nu wel geleerd dat je niet in een bijna lege bus moet gaan zitten, want die willen ze eerst vol hebben voordat ze gaan rijden. De rit zelf was echt mooi je komt door alle natuur en dorpen heen dat is echt geweldig om te zien. Na bijna een hele dag onderweg te zijn geweest komen we dan toch in Mufrasa lodge aan. Het uitzicht is daar prachtig over het lake. Dus dit beloofd een mooie week te worden.

De eerste volle dag dat we er zijn gaan we lekker in onze bikini aan het water liggen. Om af te koelen tussen door gaan we ook het water in. Er zijn behoorlijk sterke golven, het lijkt wel een zee. Als de zon bijna weg is gaan we ons toch maar omkleden. Net voor we naar binnen lopen komen Evi en Wendy ook aan bij de lodge. We gaan met z'n alle avond eten en gezellig bij kletsen. Als ik daarna op mn kamer kom blijkt dat dagje strand toch niet zo goed geweest te zijn voor mij. Ik ben namelijk helemaal verband. Gelukkig heb ik aftersun bij.

De tweede dag dat we er in Senga bay zijn gaan we een wandeling maken door de bergen achter het dropje. Het is een hele survival tocht om naar de hoogste topje van de berg te komen, maar dat was zeker de moeite waard. Het uitzicht wat we daar zien is echt prachtig en ongelofelijk mooi.

De derde dag en voor Evi, Wendy, Maud, Elke en mij de laatst dag aan Lake Malawi. Vandaag staat er op de planning dat we naar ene onbewoond eiland gaan. Het eiland kun je vanaf de lodge al zien liggen. We zijn het hele eiland over geklommen op teen slippers op aan de andere kant te komen waar we heerlijk kunnen zitten en kletsen. Er word voor ons lunch klaar gemaakt. Als dit klaar is worden we gehaald en kunnen we de hele klim terug maken op onze slippers. Het eten was echt goed. We hadden reist met beef en kip en nog iets van sla. Na het eten was het tijd om te snorkelen. Dat was echt prachtig met al die gekleurde vissen en het waren vooral blauwe vissen, dus dat is bij mij altijd wel goed. Na deze heerlijke dag op het eiland moeten we helaas ook weer teug naar het vaste land.

Voor nu zit mijn tijd in Mufrasa er al weer op. Vandaag gaan ik naar Lilongwe. Daar overnacht ik met Elk en Maud om vervolgens met kiboko op safari te gaan in Zambia.

Onderweg naar de plaats van safari komen we er achter dat het super lux is daar. Als we er aan komen krijgen we al een welkomsdrankje en onderweg hebben we ook al lunch gehad. We krijgen een rondleiding over het terrein van een van de medewerkers van Kiboko. Zij blijkt ook nog Nederlands te zijn. Tijdens de rondleiding moeten we even van het verharde pad afwijken omdat er olifant over het terrein lopen. Echt een prachtig gezicht. In de rivier naast onze tent zitten ook krokodillen en nijlpaarden. De nijlpaarden, olifanten en apen komen snachts ook langs je tent gelopen. Echt bizar van hoe dicht bij je die dieren al kan zien en dan zijn we nog niet eens in het safari park.

Het park begint namelijk pas aan de andere kant van het water.
We slapen in tenten daar die zelfs stroom hebben, er zijn doucheruimtes met warm water, ze hebben een zwembad en zelfs een bad. Dus het was wel goed vol te houden.

De safari ritten waren ook echt prachtig met alle dieren die we konden zien. We hebben olifanten, nijlpaarden, giraffe, zebra's, leeuwen, luipaarden, vogels, apen, krokodillen en een soort herten. En vast nog wel meer dieren. Kortom we hebben echt heel veel dieren. Maar niet alleen naar de dieren kijken was geweldig ook de omgeving en de zonsondergang waren prachtig om te zien. Echt ongelofelijk wat ik in een weekend daar gezien heb.

Helaas komen aan alle mooie dingen ook week een eind. Dit weekend op safari is voorbij gevlogen.

Op de terugweg van safari zijn we nog naar een textiel fabriek gegaan om daar rond te kijken en toen was het toch echt alweer voorbij.

Alsof de rit van Zambia naar Lilongwe nog niet lang genoeg was gaan we ook nog naar Blantyre terug. In Blantyre blijven we weer overnachten in Doogle lodge, om de dag erna de boodschappen te doen voor de volgende 4 weken in Muona.

Met een mini bus vol met onze boodschappen, tassen en ons zelf gaan we weer terug naar huis, Muona.

Dan begint de gewone werk week weer voor ons. De eerste dag krijgen we van iedereen te horen we hebben je gemist en fijn dat je terug bent. Een beter ontvangst kun je niet hebben. Het voelt ook weer goed om terug te zijn.

Elke en ik hebben nog een week op de kraamafdeling. Wat is dat een leuke afdeling om stage te lopen. Ookal zit je soms niks te doen dat word weer helemaal goed gemaakt als je na de bevalling de baby mag na kijken, inwikkelen in doeken en aan de moeder mag geven. We hebben deze week 2 bevallingen gezien en 2 kijzersnede. De op een na laatste dag op de afdeling is ons zelfs gezegd dat we de volgende bevalling mochten doen, omdat we er al voldoende gezien hadden. We waren daarom ook extra blij toen we binnen kwamen lopen en er al een vrouw met een zwangere buik. Helaas lukte het haar niet om zelf de baby op de wereld te zetten, haar zwangerschap eindigde in een kijzersnede. Met de baby en de moeder is alles goed.

Dat was het voorlopig op de kraamafdeling. Het is al weer weekend en dat hebben we op vrijdag avond gevierd bij de disco in de cuppenhal.
Maar dit betekent ook dat het werkt tijd is om te poetsen, de was te doen, naar de markt te gaan en mijn blog maar weer eens bij te werken.

Na het weekend beginnen de 2 weken stage bij de theatre dat is de operatieafdeling. Ik ben benieuwd wat ik daar allemaal tegen ga komen en mee ga maken.

• 20 Juni 2016 - 18:39

Martien En Door Van Den Berg :

Wat leuk dat je er zo van geniet , tot volgende week weer !!!

• 20 Juni 2016 - 19:00

Rob En Marian:

Hoi Mandy,
    Wat een mooie ervaring doe je op. Veel gezien tijdens het weekje vakantie en bijzondere ervaringen met je stage.
    Geniet er nog van.
    Groetjes, Rob en Marian

• 20 Juni 2016 - 19:20

Ilse:

dat was een flink verslag en als ik het zo lees ben je al goed ingeburgerd. geniet er maar lekker van. groetjes

• 22 Juni 2016 - 09:17

Jolein:

Hey!
    Even aan de kant voor een olifant!
    Het moet niet gekker worden zeg...
    Alhoewel, jij maakt continu gekke en bizarre dingen mee.
    Ik heb zin om al je verhalen live te horen! Thuis, in Vierlingsbeek, onder het genot van een heerlijke cappuccino... ;)
    Nog effe geduld Jolein...
    xxx

• 26 Juni 2016 - 14:13

Annie En John Quadflieg:

Hoi Mandy
    We lezen en horen dat je je daar in Malawi goed vermaakt als we zo lezen over je safari en het overnachten in een tent met allemaal wilde dieren die daar rondlopen lijkt ons dat best spannend vooral die safari
    We horen ook van Youri dat de baby s daar zo er uit rollen ha ha we wensen je nog een paar hele leuke stageweken in Muona Malawi en tot ziens en kom je reisverhalen een keertje vertellen bij een glaasje wijn..
    Groetjes uit Weert