Alweer op de helft van mijn prachtige stage - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Mandy Drabbels - WaarBenJij.nu Alweer op de helft van mijn prachtige stage - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Mandy Drabbels - WaarBenJij.nu

Alweer op de helft van mijn prachtige stage

Door: Mandy Drabbels

Blijf op de hoogte en volg Mandy

03 Juni 2016 | Malawi, Blantyre

Ik ben alweer anderhalve week op de kinder afdeling. Nog een halve week en dan is het alweer weekend.
Ik heb deze laatste halve week nog van alles mogen zien en doen. De medicatie mogen wij ook klaar maken dat vind ik altijd leuk om te doen. Spuiten klaar maken, even lekker bezig zijn en je ding kunnen doen. Een opname hebben we ook geprobeerd te doen onder begeleiding maar het is lastig dat je niet kan communiceren met de mensen.
Er lag een kindje op de kinder afdeling dat buiten bewust zijn was. Hij moest uitgezogen worden en er moest een sonde ingebracht worden. We hebben hierbij mee mogen kijken. Hiervoor had ik dat nog nooit in de praktijk gezien hoe dat in zijn werk gaat. Dus dat kan ik weer afvinken van mijn lijstje met dingen die ik hier voor het eerst heb mee gemaakt.
Het is alweer weekend en de stage op de kinder afdeling zit er al weer op voor Elke en mij.
We hebben dit weekend lekker de tijd gehad om naar de markt te gaan. Hier heb ik een echte Afrikaanse doek gekocht. Alleen het omdoen van deze doek is een tweede. De dag nadat we de doeken gekocht hadden zijn 2 collega’s van het ziekenhuis hier pannenkoeken komen eten. Dit viel naar mijn idee wel in de smaak bij hun. Die avond waren we ook nog uitgenodigd om bij Sheila te gaan eten. Zei heeft ons na het eten geleerd hoe je zo'n doek nu eigenlijk om moet doen. De dag erna kwam dit meteen van pas omdat we naar een kerk mis zijn geweest. Zo'n mis is echt heel anders als in Nederland. Hier word veel gezongen en gedanst. Dat is echt prachtig om te zien en horen. Het was daarom ook wel leuk dat we foto's en filmpjes mochten maken tijdens de mis. Ook gebeurde er voor mij iets aparts tijdens de mis. De vrouw voor mij vroeg namelijk of ik haar baby wilde vast houden. Ik heb haar baby wel een uur vast gehouden, ik ben zelfs met de collecte naar voren gelopen in de kerk met haar baby in mijn armen. Maar ik vond het wel bijzonder dat ze mij zomaar haar baby toe vertrouwd. Het was ook wel een lieve baby, want hij of zij heeft de hele tijd geslapen. Na een meer als 3 uur durende mis konden we naar huis weer een prachtige ervaring rijker geworden. Om nooit te vergeten.
Verder hebben we als weekend opvulling nog altijd de was, tijdschriften om te lezen en films om te kijken.
En zo gaat het weekend ook weer snel voorbij. Want de nieuwe stage week begint. Deze week lopen Elke en ik stage op de verloskundige afdeling. De eerste dag hebben we helaas net de bevalling gemist, want toen we op de afdeling kwamen waren ze nog bezig met een vrouw hechten na haar bevalling. Ik heb op de tweede dag al een katheter gezet bij een vrouw en daarna mochten we bij de keizersnee mee kijken. Na zo'n keizersnee wordt de baby en de placenta mee genomen naar de afdeling. Dit mochten Elke en ik doen. Op de afdeling werd de baby gecontroleerd en in doeken gewikkeld.
De rest van deze bijzondere week hebben we verschillende ontstoken wonden gezien van een keizersnee. We hebben 2 keizersnede meegemaakt. Dat is echt apart om te zien. Het ene moment zijn ze bezig met een snee te maken in de buik en het andere moment komt er een hele baby door deze zelfde snee naar buiten. Naast deze keizersnede hebben we ook twee normale bevallingen gezien. Een hiervan was een redelijk lange en voor de vrouw pijnlijke bevalling die uiteindelijk eindigde in een vacuüm verlossing. Hierbij mocht ik assisteren door de pomp op het juiste druk niveau op te pompen, en toen het hoofd eruit was moest de druk weer van de pomp af en kon de baby geboren worden.
De andere bevalling die we hebben mogen zien was compleet tegenover gestelde bevalling. De vrouw kwam binnen met 5 cm ontsluiting (het moet 10 cm zijn wil de baby geboren kunnen worden). Binnen een uur zagen we al dat het hoofdje eruit kwam en 10 minuten daarna was de baby er al.
Het was een bijzondere week met een hoop nieuwe indrukken en bijzondere ervaringen die we weer mee hebben gemaakt. Het is daarom ook niet te geloven dat de eerste 4 weken van de stage hier er alweer op zitten. De komende week hebben we een week lang aan het Malawi Lake om even helemaal tot rust te komen. Voordat we weer beginnen aan de laatste 4 weken van onze stage hier.
Ja, je leest het goed ik ben alweer op de helft van mijn stage hier. Het bevalt me nog steeds echt goed hier. Het is echt geweldig dat ik deze prachtige ervaringen allemaal mee mag maken. Want wat is het een andere wereld hier en dat maakt het juist zo mooi en leerzaam.

  • 03 Juni 2016 - 19:22

    Jolanda Drabbels:

    Wat mooi Mandy. Je schrijft zo levendig, het is alsof ik naast je sta..
    Dit is waar je voor ging hè.. De verloskunde en alles wat daar bij komt kijken.
    Wat bijzonder dat je al hebt mogen assisteren. Ook leuk dat jullie ervaringen en gewoontes uitwisselen .. Zij zijn ook nieuwsgierig naar jullie gebruiken en eetgewoontes...

    Ik wens jou hele fijne vakantieweek en vol goede moed weer beginnen aan de laatste helft..
    Dikke kus lieverd..

  • 03 Juni 2016 - 19:34

    Ilse Van Gemert:

    Heey mandy. Volop met nieuwe ervaringen kom je straks thuis. Fijn even een weekje relaxen want je maakt heel wat mee op een dag. Even verwerken en dan je laatste weken. Dit is iets wat je nooit meer zult vergeten en altijd bij je zal dragen. In jouw opleiding en verdere leven zul je daar nog vaak aan terug denken. Geniet er van iedere dag ook al is het af en toe wat minder. Stiekem ben ik jaloers op je. Het lijkt me fantastisch om dit mee te maken. Heel veel groetjes vanuit het natte nederland.

  • 03 Juni 2016 - 21:35

    Bernadette:

    Hoi Mandy, wat super dat we je verhalen mogen lezen. En wat een ervaringen daar in Malawi. Dat pakken ze je niet meer af. Geniet van deze tijd en maak maar veel foto's! Julie is toendertijd naar de Filipijnen geweest, hetzelfde als jij en ze heeft het er nog vaak over. Groetjes en ik kijk al uit naar je volgende verhaal! Doeiiiii

  • 10 Juni 2016 - 13:38

    Willeke Jongman:

    Wauw! wat een mooie ervaringen maak je mee. Om een leven lang naar terug te kijken. Super om je zo een beetje te kunnen volgen. Succes!! xxx

  • 14 Juni 2016 - 15:39

    Jolein:

    Hey kanjer,
    Het is maar goed dat we allemaal een ander talent hebben, want ik zou nooit durven wat jij al allemaal gedaan hebt...!!
    Jij hebt je vakantie er inmiddels weer op zitten, dus nog 4 weken knallen! Hoop snel weer wat van je te lezen!
    Dikke kus vanuit Nederland!
    xxx

  • 24 Juni 2016 - 19:39

    Mariëlle En Chris:

    Hoi Mandy,

    Dankjewel voor de leuke foto's. Jolanda stuurt er ook af en toe door en Opa natuurlijk.
    Sorry dat we zo lang niets hebben laten horen, maar nu ben ik weer helemaal bijgelezen :)
    Wat een bijzondere tijd. Metname het cultuurverschil is erg groot, maar ook heel leuk, denk ik.
    Dus nu een weekje vakantie. Wat ga je allemaal doen?
    Je weet dat ons huis al verkocht is? De verkoop akte is al getekend. Op 10 oktober mogen we het leeg opleveren. Nu nog op zoek naar een ander. Of naar een tussentijds huurhuis.
    Ook spannend. Groetjes en tot de 30e.

    Vraagje: ben je de 30e alweer fit of kom je dan totalloss uit het vliegtuig rollen?

    Groetjes, Chris en Mariëlle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Ik ga stage lopen als derde jaars verpleegkundige in het Trinity Hospital in het dorpje Muona in Malawi.

Actief sinds 04 April 2016
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 5758

Voorgaande reizen:

04 Mei 2016 - 28 Juli 2016

Stage in het Trinity Hospital Muona, Malawi

Landen bezocht: